Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

torsdag 10 februari 2011

J is back again!                                                                                       

Nu kommer fortsättningen på Alf Rehns Farliga idéer. I detta inlägg kommer jag fortsätta argumentera mot hans bok och då fokusera på del 3-4.


Del 3: Omvärdera din omgivning
Detta kapitel fokuserar på vad som sker efter du har tagit dig ut ur din "hemliga box". Rhen tar upp att det är viktigt med fiender, att ktitiker är bra för innovativa idéer. Jag tolkar det som att Rehn anser att utan kritik och fiender finns inga bra idéer. Det är nästan så man kan tolka det som att ju fler fiender desto bättre idé har du. Men så tycker jag inte att det är. Är det då så att om man bara har fiender så är man kreativ och kommer med "bra" idéer, har man inga fiender så är man helt värdelös inom kreativitet? Jag fortsätter på samma spår som i föregående inlägg, jag tycker man ska ha kul och trivas med det man gör och det skulle jag inte göra om min idé bara fick fiender. Om ingen skulle uppskatta det jag hade att komma med skulle jag genast börja tvivla på mig själv och fundera igen och kanske inse att det inte var en så bra idé i alla fall, även om det är det.

Rhen tar även upp i sin bok att alla inte behöver vara kreativa och att det finns folk som går runt och njuter av livet utan att tänka en kreativ tanke i hela sitt liv. Vad är detta för skitsnack!? Menar han då att det finns människor som inte tänker på "omöjliga" saker någonsin!? Detta håller jag verkligen inte med om. Jag tror att alla någon gång är kreativa någon gång i sitt liv. Tänk bara på de som blir mamma för första gången, de utsätts för sin livs utmaning skulle man kunna säga, måste inte de då komma på kreativa lösningar på sina problem som de aldrig haft förut? Eller om man skulle hamna på en öde plats och inte har någon mat, då kommer kreativiteten igång igen. Helt enkelt när vi ställs inför ett problem som måste lösas och på något sätt så löser vi ju våra problem med mycket hjälp av vår kreativitet. Menar Rehn då att det finns människor i världen som inte har ett enda problem eller bekymmer!? Skulle inte tro det.



Del 4: Det farliga tänkandet
I fjärde och sista delen pratar Rehn om det farliga tänkandet och hur svårt det är att tänka dessa farliga tankar. Han tar då upp att ju äldra man blir desto mer kunskap har man och därför kan äldre människor lätt bli kreativare än yngre. För de yngre har inte den breda kunskapen som äldre har och kanske inte kan se alla olika samanhang mellan saker och ting som äldre kan. Men jag tycker inte att detta stämmer för ju äldre vi blir ju ju mer begränsar vi vårt tänkande. Helt enkelt, ju mer kunskap desto mer begränsat. Barn har mycket lättare att tänka utanför sin "hemliga box" för de har dels mindre kunskap och är inte lika begränsade i sitt tänkande som äldre är. Äldre människor har mer kunskap men är ju mer begränsade i sitt tänkande och har en större "hemlig box". Eftersom äldre sitter inne med mer kunskap så blir deras "hemliga box" större och mycket svårare att tänka utanför. Jag tror därför att yngre/barn har lättare för att tänka kreativt med farliga tankar än äldre har.

Nu har jag tagit mig igenom hela boken och har utifrån mina tankar och diskussioner kommit fram till att denna bok inte är något för den kulturella och kreativa näringen. Jag som upplevelseproducent anser att vill man må bra, ha roligt och bli uppskattad för det man gör ska man inte tugga i sig det Alf Rehn tar upp i sin bok.

/J                                                                                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar