Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 24 april 2011

En studie i Rött - Sir Arthur Conan Doyle

Hello my little readers!

Nu har jag fått en ny favorit tror jag bestämt! Har läst En studie i rött av Sir Arthur Conan Doyle och det var inte sista boken jag läste av honom kan jag meddela.

En studie i röttDetta är första boken om den berömda detektiven Sherlock Holmes, när han får hjälpa Scotland Yard med ett mord som de själva inte kan förstå sig på. En amerikansk man har hittats mördad och på en vägg står det skrivet "Rache" i blod. Vad kan detta betyda? Till sin hjälp har han den nyfunna vännen och nya rumskamraten Dr. Watson.

I början av boken får man veta hur Dr. Watson för första gången träffade den minst sagt annorlunda figuren, Sherlock Holmes. Sir Arthur Conan Doyle skriver på ett väldigt intressant sätt då allt sker ur Dr. Watson's synvinkel då han funderar kring både mordet och sin konstiga kollega till detektiv.

Jag trodde först att detta inte skulle vara en bok som skulle falla mig i smaken men oj så fel jag hade! Den är hur bra och rolig som helst. Sherlock Holmes är en väldigt speciell människa som lägger märke till de allra minsta detaljer som sedan hjälper honom att lösa många gåtor. Han är bara ute efter att lära sig de saker som han anser vara viktiga för sitt yrke. Han är en väldigt smart man men vet ändå inte hur solsystemet fungerar. Hur han kan lösa så komplicerade gåtor med så små medel är fortfarande en gåta.

Detta är verkligen en bok jag rekommenderar till er som gillar deckare med en skvätt humor. Jag själv är helt frälst!

//J 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar