Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 10 april 2011

Människa utan hund - Håkan Nesser

J här igen!

Människa utan hundNu har jag läst ut Håkan Nessers Männisnka utan Hund, som var överaskande spännande. Jag har tidigare läst Håkan Nessers Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och tyckte att den var lite lagon knepig. Även filmen var väldigt skum men jag blev fäst vid hans sätt att skriva och bestämde mig därför för att läsa fler av hans verk. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig, men han kan verkligen fånga en läsare med sina skrivna ord.

Okej, handligen lite kort. En familj bestående av två föräldrar, tre barn och tre barnbarn. En familjesammankomst i form av ett 105-års kalas (pappa 65 år, dotter 40 år) gör att hela famlijen samlas i Kymlinge, där föräldrarna bor. Brodern, Robert, i familjen bestämmer sig för att under kvällen besöka en bekant i staden. Han orkar inte med familjen längre efter allt som hänt honom i en dokusåpa han deltagit i tidigare, vilket blev ett fiasko och hela svenska folket vet vem han är. Men han kommer inte tillbaka dagen efter. Sedan avslöjar barnbarnet, universitetsstudenten Henrik, en hemlighet han burit på under en tid. Han berättar detta för sin moster som han har en mycket nära kontakt med. Men dagen efter Robert försvunnit försvinner även Henrik spårlöst.
Polisen Gunnar Barbarotti får i jobb att lösa fallet. En ensamstående pappa som bor i godan ro med sin dotter, hans två söner bor med sin mamma. Gunnar förhör flera bekanta till både Robert och Henrik men får inte rätsida på fallet. Inte förrän cirka ett halvår senare då en viss kvinna kommer till polisen...

Som sagt så är den spännande och svår att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa. I början kan det vara svårt att hålla isär alla personer men efter några sidor har man fått grepp om det. Håkan Nesser lämnar små ledtrådar genom hela boken om vem som är skyldig till bådas försvinnande så man får fundera och skapa sina egna teorier. Själv satt jag och funderade väldigt länge på hur allt låg till och kunde till och med lägga ifrån mig boken, göra något helt annat men fortfarande fundera på hur det låg till. Jag säger då det, Nesser vet vad han gör!

Detta är första boken om Gunnar Barbarotti, det finns fyra och jag planerar att läsa dem alla så smånimgom!

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar