Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 3 april 2011

Hanteringen av odöda

Hej,hej M här!

Först vill jag bara säga hoppas att ni gillar oss på Facebook, där får ni uppdateringar på hur långt vi kommit, och lite högläsning bjuder vi också på!


Nu har jag läst Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist. Det var en bok jag hade rätt höga förhoppningar på för jag har hört mycket gott om både författaren och boken. Jag har tidigare läst Låt den rätte komma in och den gillade jag. (Måste dock få säga att ja tyckte filmen var kass)

Nå, till denna bok då. Boken handlar om de dödas uppvaknande i Stockholm under en viss tidsperiod. I boken får vi följa ett antal karaktärer, bland annat frilansande journalisten Gustav Mahler, komikern David Zetterberg och Flora. Cirka 2000 döda vaknar i stockholmsområdet, och inte vet varför eller hur.


Ja, kort om vad boken handlar om. Jag måste säga att det var sjukt svårt att slita mig från denna bok och den var så där lite obehagligt skrämmande måste jag ändå erkänna. Han har skrivit den så att det hoppar mellan olika personer och platser, men så fort jag hade fått kläm på karaktärerna var det inga som helst problem att hänga med. Det är samma sak med den här boken som med Låt den rätte komma in, det är lite så där äckligt skrämmande.

John Ajvide är och petar på den där obehagliga nyfikenheten, och han gör det riktigt bra. Det är som när man tittar på en skräckfilm från bakom en kudde, men du tittar ändå på varje sekund av filmen. Dock hade jag väntat att den skulle vara mer läskig på något sätt. Jag vet inte om det var mina höga förväntningar som hade en roll där. Jag kan tycka slutet var lite hastigt, och oavslutat :S Ah, ordvalet, ja vet. Men jag hittar inte rätt ord för det. Avkapat kanske. Men utöver det tycker jag att det är en riktigt bra bok, och värd att läsa om man gillar denna typ av böcker.

Jag vet ju att det finns en epilog till denna bok en av av hans andra böcker, Pappersväggar. Den ska jag också läsa så småningom.

Jag tänkte jag ska avsluta med ett citat på bokens framsida av Pia Bergström, Aftonbladet.

"Svår att lägga ifrån sig,
 Svår att somna ifrån"

Jupp! men svårast var nog att lägga den ifrån sig!

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar