Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 3 juli 2011

The dirt : bekännelser från världens mest ökända rockband - Mötley Crüe med Neil Strauss

För det första vill jag ursäkta dessa sena inlägg som kommer nu, men det är ju faktisk sommar, och en hel del jobbande.

Jag får lov att bjuda på en minst sagt udda bok som verkligen sätter sig på minnet. Nämligen The Dirt av Neil Strauss och Mötley Crüe. Det handlar ju som sagt om Mötley Crüe och deras galenskaper som de hittat på i sitt liv som ett av världens mest kända rockband. Ett helt galet liv med skratt, sorg, olyckor, fängelse och död. Visst får man skratta en del i boken men den var betydligt mer seriös än jag väntade mig.

Kanske inte den mest välskrivna boken men man fastnar som en fästing på en hund. Att få en inblick i hur de upplevde det och hur de kände sig under alla konserter och turnéer. Det var mycket droger och alkohol inblandat och det var många gånger väldigt nära ett tragiskt slut. Men de lyckas på något sätt kravla sig upp från denna misär och komma ut levande, nätt och jämt. Vissa går det lite bättre för än andra.

Jag tyckte den var bra. Även om man fastnar i den så är det inte den bästa boken jag läst. Jag menar, hur mycket kan man ta på allvar? Hur mycket detaljer kan de egentligen komma ihåg efter alla överdoser och fyllor som de upplevt? Jag vet inte jag, visst kommer de säkert ihåg en hel del, som när de snortade myror med Ozzy Osbourne, men jag är fortfarande tveksam till att alla detaljer är riktiga.

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar