Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 17 juli 2011

Kärlek, Vänskap och Choklad - Alexander McCall Smith

Hej där igen!

Med det fina sommarvädret kommer fler läsmöjligheter i solen! Har precis lagt ifrån mig rlek, Vänskap och Choklad av Alexander McCall Smith. Samma författare som skrivit Damernas Detektivbyrå. Jag har själv ännu inte läst Damernas Detektivbyrå men jag har hört att det är många som uppskattar den.

Kärlek, vänskap och chokladKärlek, Vänskap och Choklad handlar om Isabel Dalhousie. När hon arbetar i en liten delikatessaffär för att hjälpa sin brorsdotter träffar hon en äldre man, Ian. De börjar prata när de båda äter lunch i den lilla delikatesaffären och Ian berättar att han genomgått en hjärttransplantation för några månader sedan, när ahn upptäcker att Isabel tittar konstigt på hans val av mat. Han förklrarar att han måste hålla sig till en viss diet på grun av operationen. Detta stör honom inte, men det finns en annan sak som stör honom gällande operationen, tror han. Han ser ibland ett ansikte framför sig, en man med tunga ögonlock och ett ärr i pannan. Han misstänker att detta ansikte kan ha något att göra med donatorns död. Isabel tar givetvis detta vidare och vill undersöka saken närmare. Genom att leta igenom gamla tidningsartiklar om en ung mans död för några månader sedan hittar hon ett namn på en ung man som blivit påkörd och dött kort efter olyckan. Hon misstänker att denna unga man har donerat sitt hjärta till Ian. Hon bestämmer sig för att besöka modern till mannen och vill berätta för henne vad hon vet, eller tror sig veta. Moderns sambo kommer hem i samma ögonblick, en man med tunga ögonlock och ett otäckt ärr i pannan. Isabel får panik och drar en lögn för att komma ut från huset. Var det moderns sambo som dödat hennes son, eller var det Ian's berättelse som inte stämde?

När jag började läsa boken hade jag inga förväntningar över huvud taget. Och ska jag vara ärlig var jag besviken när jag läst halva boken. Det hände ingenting och det var rent ut sagt tråkigt! Isabel arbetade i butiken, pratade med sina vänner och träffade Ian. Det var det mest spännande som hände på en halv bok, men efter ett tag började det hända saker. När Isabel väl kom fram till vem donatorn var var det kul att läsa igen. Så betyget på den här boken blir väl medel. Jag vill kunna fastna i boken innan jag läst halva, annars kan det lätt hända att man lägger ifrån sig boken och inte läser klart den. Det har jag gjort förut med många böcker, men som tur var så gjorde jag inte så den här gången. Då hade jag ju gått miste om hur det slutade :)

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar