Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 15 maj 2011

Vetenskapligt tänkande, från kunskapsteori till metodteori

Har du ingen aning om var ord som induktiv, deduktiv, positivism, kvantitativ metodteori, ostrukturerad observation, hypotes eller validitet hör hemma?  Eller vet du inte vad en relationssats är?

Har du aldrig tidigare gjort en vetenskaplig undersökning är det svårt att veta var du ska börja och vad alla olika begrepp betyder och vilka metoder du ska använda i din undersökning. Det kan vara komplicerat att försöka sätta dig in i allt detta, och många i den vetenskapliga världen kanske pratar så du inte förstår. Där tycker jag att Hartman har gjort det bra i denna bok, vetenskapligt tänkande, från kunskapsteori till metodteori. Boken ger en grundläggande förståelse för kunskapsteori och metodteori, och jag  tycker han skriver på ett sådant sätt att man faktiskt förstår vad det mesta går ut på. 

En annan sak som är riktigt bra med den här boken är att om du bara är intresserad av en viss metod eller ett visst område är innehållsförteckningen jättebra! Du hittar lätt den del du vill läsa om utan att behöva söka igenom halva boken för att hitta det.
Sen kanske det inte är världens roligaste bok att läsa, det är ju inte en bok jag skulle välja som kvällsläsning eller så. Men för information är det helt suverän, och för mig har den varit till stor hjälp under mitt examensarbete som jag just nu håller på att försöka avsluta. 

Jag tänker inte börja berätta desto mer om innehållet i boken, för de ointresserade är det nog väldigt tråkigt, och om du nu är intresserad  eller i behov av att läsa den tycker jag att du ska låna den på biblioteket för den här kan jag verkligen rekommendera till er som vill eller behöver läsa mer om kunskaps- eller metodteori. :)

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar