Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 22 maj 2011

Förnuft och Känsla - Jane Austen

J här igen och den här gången bjuder jag på en klassiker som heter duga!

Jag har läst Förnuft och Känsla (Sense & Sensibility) av Jane Austen. Den innehåller allt som en klassiker ska innehålla. Giftermål, besvikelse, kärlek, olycklig kärlek, elaka svägerskor och en helt underbar miljö.

Sense & SensibilityDen handlar om systrarna Dashwood, Elinor och Marianne. De har efter deras fars död blivit tvungna att lämna sitt hem för att flytta till ett mer prisvänligt ställe på landet. Tillsammans med sin mor försöker de få vardagen att gå ihop, vilket inte underlättar när deras brors fru lägger sig i lite för mycket. Om jag få flika in med en åsikt så är deras bror en riktig toffel. För att långsiktigt klara av ekonomin måste Elinor och Marianne gifta sig rikt, så att säga. Men detta är inte lätt då Marianne faller för en karl som har det ännu sämre ställt ekonomiskt och sviker Marianne och lämnar henne med brustet hjärta. Hon finner dock tröst närmre än hon tror. Allt detta medan Elinor försöker dölja sina känslor för sin svägerskas bror, som hon får reda på är förlovad med en dam sedan 5 år tillbaka.

Jag vet inte om det är den engelska miljön eller det romantiska beteendet hos alla karaktärer som gör att jag verkligen älskar storyn. Det var min vän som introducerade mig för Jane Austen och sedan dess är jag fast. Har i och för sig inte läst så många böcker av henne ännu, men det är bara en tidsfråga. Jag älskar 1800-talets England och blir nästan avundsjuk för att inte jag får leva så, fast när man tänker efter vill man nog inte det ändå. Jane Austen skriver på ett sätt som fångar läsaren (i alla fall mig) och man får en romantisk känsla i hela kroppen. Det låter som om den här boken är en romantisk sliskig sak, men tro mig den är verkligen inte som dagens romantiska böcker.

Tummen upp alltså!

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar