Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

tisdag 8 mars 2011

J to the rescue!

J är tillbaka och är en utläst bok rikare!

Jag har tagit mig an att läsa boken A Whack on the Side of the Head av Roger von Oech. En bok som handlar om den murar du måste riva inom dig själv för att kunna tänka mer kreativt.

Oech tar upp många bra tips och idéer som får en att tänka till lite på sitt eget tänkande. Genom hela boken går han igenom de olika "mental locks" som han kallar dessa murar, och det finns 10 utav dem.




De är:
  • The right answer
  • That's not logical
  • Follow the rules
  • Be practical
  • Play is frivolous
  • That's not my area
  • Don't be foolish
  • Avoid Ambiguity
  • To err is wrong
  • I'm not creative
Var och en av dessa punkter har ett kapitel som tar upp olika övningar och idéer om hur man kan gå runt denna muren för att ta sig vidare till nästa steg.

Det som genomsyrar boken är att vi alla behöver en WHACK i huvudet med jämna mellanrum för att komma bort från vårt rutinmässiga tänkande.

Oech tar till exempel upp i första kapitlet att vi genom hela livet fått lära oss att det alltid finns bara ett rätt svar. Detta tänkande är väldigt svårt för oss att ta oss ur, vi behöver därför en whack i huvudet för att komma från detta. Där tar han upp ett exempel som jag fastnade för som kan hända vem som helst i vardagen.
En lärare ger sin klass ett papper med ett hus, blommor, moln och himmel som hela klassen ska färglägga med passande färger. Då tänker man givetvis att huset ska vara rött, himlen blå och molnen vita etc. Men så samlar läraren in teckningarna och upptäcker att en teckning ser konstig ut och sätter ett svart X på den för att det är fel. Gräset är grått och himlen gul. Men den lilla flickan som målat teckningen blir fundersam och frågar läraren varför hon fått ett X, läraren svarar att hon inte målade i passande färger. Då svarar flickan att så ser det ut för henne när hon går upp jättetidigt på morgonen. WHACK! Läraren får sig en funderare och inser att flickan egentligen också har rätt. Det finns alltså inte bara ett rätt svar, som vi fått lära oss, utan flera.

"Nothing is more dangerous than an idea when it's the only one we have"
A whack on the side of the head, sid. 38

Jag tänker inte sitta och gå igenom hela boken för det blir alldeles för långt inlägg och då behöver ni inte läsa boken själva, vilket jag rekomenderar, men jag kommer dock ta upp det som jag fastnade för mest.

En sak Oech tar upp i kapitlet "Be practical" är att man ska fråga What if för att få igång sitt kreatova tänkande lite. Så så fot man kommer på en ide som man tycker är ganska bra kan man fråga sig själv, till exempel What if we had seven fingers on each hand? Då får man tänka helt annorlunda och se allt på ett annat sätt. Ännu ett bra tips jag kommer ta med mig in i framtiden, för tänk om jag är en världsberömd upplevelseproducent i framtiden?

Han tar upp så mycket bra i hela boken så jag vet inte var jag ska sluta. Han uppmanar en till exempel att man ska utforska områden utanför sitt eget område för att lära sig mer och utifrån det komma fram till fler nya idéer. Han uppmanar en även att göra misstag eller misstag och inte vara rädd för att göra dem. Ordspråket "Lär dig av dina misstag" klingade genast i mina öron när jag läste detta. Men han tar även upp att framgång kan leda till misstag och misslyckande. I hela sista kapitlet tar han upp att man ofta ser sig själv som en icke kreativ person men att man måste se sig själv som kreativ för att bli kreativ. Jag har alltid sett mig själv som en icke kreativ person men har genom åren ändrat mitt tänkande och inser att jag faktiskt också kan vara kreativ, och kan jag det så kan alla andra det också.

Jag avslutar med några citat från boken som jag verkligen fastnade för.

"Life is lika a banana. You start out green and get soft and mushy with age"
sid. 66

"Every child is an artist. The problem is how to remain an artist after growing up"
sid. 103

"While we're awake, we share one universe, but in sleep we each turn away to a world of our own"
sid. 203

Absolut en bok värd att läsa enligt mig om man är det minsta intresserad av eller ska läsa om kreativitet. Jag kunde inte lägga den ifrån mig, som jag sa till min kollega M "Det är en riktig page-turner!"

Tänk kreativt!
//J



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar