Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

onsdag 21 december 2011

Det fördolda - Michael Hjort & Hans Rosenfeldt

Efter att ha varit på semester i 2 veckor är jag nu tillbaka och kanske kan komma med några heta julklappstips för de som är läslusar, som ni inte vet vad ni ska köpa till.

På stranden satt jag i min solstol och kunde inte lägga ifrån mig Det fördolda som är skriven av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt. Den börjar på en gång med att man får veta att tonåringen Roger är försvunnen och hans mamma anmäler det till polisen i Västerås. Det blir Haraldsson som får fallet först men han är inte riktigt favoriten hos polisen så chefen kallar in en bekant vid namn Torkel. Torkel och hans team åker till Västerås för att genast försöka klara upp försvinnandet.

Sebastian Bergman, en gammal kriminalpsykolog, har precis fått reda på att hans mor nu har gått i graven. Han har inte haft kontakt med sina föräldrar på över 20 år och nu ska han behöva ta hand om huset det lämnat efter sig. Inte vad Sebastian tänkt sig, men när han tittar bland en massa papper som hans mamma sparat på hittar han ett brev från en Anna Eriksson, ett brev som egentligen var riktat till honom. Anna hade försökt få tag på kontaktuppgifter till Sebastian för att berätta att hon bar på hans barn.

Mitt under utredningen träffar Torkel på sin gamla kollega Sebastian och efter många om och men bestämmer sig Torkel för att ta in Sebastian till sitt team för att försöka få någon klarhet i Rogers försvinnande. Sebastian hade egentligen inte tänkt sig vara så engagerad i fallet, men det vänder när alla spår leder till Rundbergsgymnasiet, den snobbiga internatskolan som Sebastians pappa en gång var med och grundade...

Låter väl lite lockande att krypa in i en filt i soffan och läsa slutet på denna boken, eller? jag kunde inte lägga den ifrån mig i alla fall. Eftersom detta är första boken i en kommande serie om Sebastian Bergman så är det ganska mycket personbeskrivningar och så i början men det är ett måste för att man ska kunna förstå Sebastians minsta sagt skumma beteende. Ingen tycker om honom, knappt han själv och han är väldigt rak och otrevlig, men är en förbaskat bra kriminalpsykolog.

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar