Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 14 augusti 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson

Hej igen!
Efter flera veckors sommaruppehåll är jag nu tillbaka igen. Tiden har sprungit iväg och inte räckt till någonting.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvannNu har jag i alla fall lagt ifrån mig Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Den handlar om den gamla mannen Allan Karlsson som på sin 100-årsdag blev trött på allt ståhej omkring dagen och bestämde sig för att rymma. Vilket han gjorde och under resans gång får han både polis och knarklangare efter sig, dock av misstag skulle man kunna säga. Han träffar många vänner på sin resa genom Sverige och gör de mest osannolika saker dagarna i ända. Han "råkar" frysa in en ung man till sin död i ett frysrum, han blir god vän med elefanten Sonja och han lyckas få med sig en väska full med en massa pengar. Detta är bara några få smakprov på vad Allan bjuder på i sin resa. Man får även följa med bakåt i tiden under Allans uppväxt. Han har verkligen åkt runt hela världen på ett eller annat sätt, befunnit sig mitt i det spanska inbördeskriget och blivit god vän med USA's dåvarande president.

jag kan bekräfta att det händer saker hela tiden och allt kommer igång väldigt snabbt i början av boken så man slipper läsa halva boken innan det händer något och det tycker jag om. Men där emot kan det hända lite för mycket ibland och händelserna verkar vara helt osannolika. Jag har svårt för att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om boken. Ibalnd är den överdrivet rolig och man får skrattkramp, ibland är den bara rent utav överdriven.

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar