Follow this blog with bloglovin

Follow Bokrundan

söndag 11 september 2011

Little House in the Big Woods - Laura Ingalls Wilder

Japp, jag är lite smått beroende av Lilla Huset på Prärien just nu. Älskade serien när jag var liten och gör det fortfarande. Men nu har jag även läst en av hennes böcker. Det är första boken av nio, Little Hosue in the Big Woods av Laura Ingalls Wilder. Den är väldigt lättläst och handlar kanske inte om något specifikt, men jag älskar att läsa om hur det var på den tiden, alltså sent 1800-tal. Hon beskriver vad som händer omkring henne, vad hennes föräldrar gör och hur hennes familj ser ut och beter sig. Man lever sig in i berättelsen och ser hela familjen framför sig i det lilla huset i den stora skogen.

Laura's familj består i första boken utav hennes föräldrar, Charles och Caroline och hennes systrar Mary och baby Carrie. De bor i ett litet hus i en stor skog i Wisconsin. De lever ett enkelt men slitsamt liv, de tillverkar allt från kläder till ost och hjälper även Charles' bror med hans skörd och vise versa. Man får läsa om ett helt år av deras liv då de skördar, hämtar honung från ett stort ihåligt träd, tömmer träd och skapar maple sirup, bakar, tvättar, jagar, gör ost och tar hand om djuren och gården.

Även om det inte er en jättespännande bok eller har en romans i sitt innehåll tycker jag om den väldigt mycket. Laura berättar även om sin pappa som berättar en massa historier om sig själv och om sin far. Det som gör boken ännu bättre, enligt mig är att den är bserad på Laura's liv på prärien. Det är ju faktiskt om hennes liv hon skriver och att hon kommer ihåg så mycket och sådana detaljer från sin barndom tycker jag är värt en eloge. Jag kommer ju knappt ihåg vad som hände för 5 år sedan medan hon som 60-70-åring kommer ihåg vad hennes pappa berättade för historier när hon var typ 7 år.

Helt enkelt en bra bok för den som tycker om Lilla huset på Prärien eller som vill läsa om ett liv på 1800-talet i Wisconsin/prärien, som de sedan flyttar till.

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar